My Followers

Thursday, February 17, 2011

~Jangan Jadi Orang Yang Bodoh Sombong~


Jangan jadi orang yang bodoh sombong.. Tidak taw, tapi buat2 taw.. Mahukan ilmu, kena banyak bertanya. Jangan harap nk kena suap jew!!!

Abdullah bin Abbas r.a ada berkata, ”Ilmu itu didapat melalui lidah bagi orang yang gemar bertanya dan melalui akal bagi orang yang suka berpikir".

Merasakan diri sentiasa betul dan ego yang tinggi menyebabkan seseorang itu jadi begini. Banyak orang kita jadi begini sebab utamanya adalah ego. Tetapi sedarlah, malu bertanya sesat jalan. Post kali ini sebenarnya saya ingin tekankan kepada budaya rajin bertanya. Ramai orang bercerita orang Malaysia malas bertanya jika ada sesuatu masalah terutamanya pelajar. Biar tidak faham asalkan tidak bertanya. Satu budaya yang pelik dan hakikatnya memang terjadi. Apa yang saya lihat dengan masyarakat kita ni, suka bercakap tapi bukan untuk benda yang memberi manfaat dan faedah. Contohnya mengumpat, kalau bahasa moden dia bergosip..

Tetapi, saya amat berbangga dengan sesetengah individu yang sanggup bertanya walaupun perkara yang kecil. Sebab, bagi saya masalah yang kecil itulah pembuka jalan untuk menyelesaikan masalah yang besar.

Kesimpulannya, jika kita mahukan sesuatu ilmu . Jangan sombong dan malu untuk bertanya. Tapi seandainya orang pula bertanya soalan kepada kita, jangan kedekut untuk berkongsi ilmu. Sharing is caring.. Jadi win-win situation.

Seperti seorang pensyarah saya pernah kata. Ada ilmu yang kita tahu, tapi orang lain tidak tahu.. Ada ilmu yang kita tidak tahu tapi orang lain tahu.. Ada ilmu yang kita tahu, orang lain pun tahu dan ada ilmu kita tidak tahu orang lain pun tidak tahu.. Yang tahu hanya Allah s.w.t.

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...