My Followers

Saturday, February 19, 2011

~Perempuan Bertudung Atau Free Hair~


Sekali lagi aku akan berbicara mengenai 'perempuan' selepas entry hilang dara sebelum ni. Yela, aku kan laki, so wat la entry pasal perempuan. Kalau nak entry pasal laki, kena la orang perempuan yang wat kan. Bukan ke gitu? Kali ni pasal bertudung atau tak. Kalau anda ditanya soalan yang begitu, yang mana satu yang akan jadi pilihan anda untuk anda jadikan teman hidup.

Bagi aku, perempuan yang bertudung lebih cantik dan lebih ayu dari perempuan yang free hair. Memang ada perempuan yang free hair yang cantik2, yang memiliki rambut rebonding, muka putih tembam, ada lesung pipit, tapi kalau perempuan yang camtu pakai tudung, percaya la dia akan kelihatan lebih cantik dan lebih ayu. Sebab tu Tuhan suruh pakai tudung. Mesti ada sebabnya.

Aku amik contoh la, farah fauzana. Dia kan duta nescafe. Iklan2 di kelantan mewajibkan perempuan menutup aurat untuk kesemua jenis iklan. So iklan nescafe di kelantan, farah fauzana memakai tudung. Bagi aku, dia cantik bila pakai tudung berbanding cam sekarang, free hair.

Memang akan ada orang cakap, ala, bukan semua perempuan bertudung yang baik2, kadang2 ada perempuan yang free hair yang lebih baik dari perempuan bertudung. Yes, aku akui semua tu. Banyak masalah2 sosial yang melibatkan perempuan bertudung.

Tapi bagi aku, kalau perempuan yang free hair tu, baik, sopan santun, akhlak dan perangai pun baik, apa salahnya pakai tudung kan? Mesti orang tu akan memiliki ciri2 wanita melayu terakhir. Mesti sempurna perempuan tu.

Aku sama sekali tidak boleh terima istilah ni, 'i tak ready lagi la nak pakai tudung, watpe pakai tudung tapi ati tak ikhlas, nanti bila i dah ready, i pakai la'. Apa semua ini? Bagi aku, ikhlas ke tak, kena gak pakai tudung. Tu dah memang tuntutan agama. Ada dalam al-quran ke cakap dibenarkan free hair kalau ati tak ikhlas untuk memakai tudung? Kalau anda mati esok camna? Mati dengan tak sempat tutup aurat?

Kadang-kadang aku selalu jumpa perempuan yang bila ke kuliah, pakai tudung. Nampak cumil dan ayu je. Tapi bila kuar jalan2 ke bandar ke, Kuala Lumpur ke, terus tak pakai tudung, pakaian pulak mak aih, mengalahkan model2. Ntah la, aku pun tak paham dengan zaman sekarang. Adakah bertudung sekadar fesyen semata2 atau tuntutan agama?

Bapa aku selalu pesan, cari perempuan nak jadikan awek x sama dengan cari perempuan nak jadikan bini.. So di sini nasihat dari aku, lelaki pandai2 lah cari perempuan yang sempurna ciri2 kewanitaannya, dan perempuan pandai2 lah cari lelaki yang sempurna kelakiannya. Ok.. Tata

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...